Krånglar bilen? Här är de vanligaste felen

Behöver ni hjälp med er bil så finns vi där för er - Däckstop GMG Motor AB, er MECA Car Service verkstad i Linköping.
Behöver ni hjälp med er bil så finns vi där för er - Däckstop GMG Motor AB, er MECA Car Service verkstad i Linköping.
Krånglar bilen? Här är de vanligaste felen

Krånglar bilen? Här är de vanligaste felen

Krånglar bilen? Här är de vanligaste felen

Visst är det irriterande när bilen krånglar. Men lugn, du är inte ensam om att råka ut för det. Förr eller senare går bildelar sönder, så är det bara. Inte helt överraskande är den vanligaste orsaken slitage. Här är de vanligaste felen enligt Bilprovningen.

Infästningar

Det är vanligt att hitta fel på infästningar där olika delar sitter fast i fordonets stomme. Vanligast är helt enkelt att stommen har rostat.

Allvarligast är rostskador på andra delar som sitter fast i stommen. Till exempel där hjulen eller delar för styrsystemet sitter fast. Finns det rostskador här kan det hända allvarliga olyckor vid häftiga inbromsningar eller vid snabba undanmanövrar.

Däck

Slitna däck med otillräckligt mönsterdjup ökar risken för vattenplaning. Däckslitage ökar även risken för sladd och punktering. Ofta är däcken olika slitna, en bra regel är då att ha de minst slitna däcken bak. Viktigast för att bilen ska uppföra sig stadigt på vägen är just bakhjulen.

Mönsterdjupet ska alltid vara minst tre millimeter på däcket, är det inte det är det dags att byta. Vissa däck har t.o.m. särskilda mönster där det syns när tremillimetersgränsen är nådd.

Fjädrar

De fjädrar vi syftar på här är placerade mellan hjulen och stommen. Med bra fjädrar blir fordonet både säkrare och bekvämare att transportera sig i. Har fjädrarna brutits av, eller om de vid stommen eller hjulen är rostskadade, så får bilen körförbud. Anledningen är att risken för en olycka då är uppenbar.

Mer än tusen bilar får varje år körförbud med anledning av brister på fjädringen. Ett tips är att spola rent vid fjäderns fästen varje gång du tvättar bilen. Det kan också vara en fördel att då och då använda rostskyddsmedel.

Bromsar

  • Ojämna bromsar

Har du någon gång känt att bilen drar åt ena hållet när du bromsar? Förklaringen kan vara att bromsarna tar ojämnt på de olika hjulen. Risken finns, om du tvingas bromsa häftigt, att bilen då drar åt vänster så att du kommer över på fel sida av vägen. Ojämna bromsar innebär också att bromssträckan blir längre.

  • Bromsar som har fastnat

Det finns en risk om delarna i bromsarna fastnar i varandra, bromsarna slits då mot skivan de ska bromsa mot. Friktionen gör att bromsarna blir varma vilket innebär att de slits mycket fortare och fungerar därmed sämre. Ytterligare en bieffekt blir att bilen drar mer bensin.

Bromsbelägg

Bäst är att byta bromsbelägg innan de blir för slitna, då riskerar du inte att behöva byta bromsskivor eller bromstrummor som är mycket mer kostsamt. Ett vanligt fel med framhjulsdrivna bilar är att delarna på bakbromsarna fastnar. Anledningen är att framhjulsdrivna bilar inte använder bakbromsarna tillräckligt ofta. Ett tips är att provbromsa då och då. Kom bara ihåg att alltid slänga en blick i backspegeln först så att ingen bil finns bakom.

  • Bromsrör

Fel på bromssystemet är så vanligt att var femte personbil får ombesiktning. Allra vanligast för fel som ger körförbud är hål på bromsröret (röret som transporterar oljan till bromsarna). Det förekommer också rostskador på bromsrören. Upptäcker du rosten i god tid ökar dock chansen att de håller längre.

Styrväxel

För att hjulen ska svänga när du vrider på ratten krävs en styrväxel. På vissa bilmodeller kallas detta för kuggstångstyp, en del som tillverkas av aluminium. Där styrväxeln sitter fast får aluminiumet ofta sprickor vilket innebär att delar kan ramla bort. Ett bra skydd för detta är att spreja med rostskyddsmedel.

Spindelleder och styrleder

För att bilens hjul ska röra sig och stanna i rätt läge när du vrider ratten behövs spindelleder och styrleder. Styrleden måste vara riktigt stadig annars blir bilen svårare att styra, dessutom slits däcken mer. Smuts och fukt vid en tätning i styrleden kan och också medföra dessa problem. En sliten styrled kan även dela sig, då blir fordonet helt ostyrbart.

Vindruta

En vindruta som blivit repig av grus, smuts och isskrapor är svår att se genom. Och när ljus möter rutan förstärks den dåliga sikten, ännu värre blir det i starkt solljus, regnväder och mörker. En tydlig tendens är att fler och fler bilar får anmärkning hos Bilprovningen för sprickor och stenskott på vindrutan. En förklaring är att dagens vindrutor ofta limmas vilket innebär att de då blir extra känsliga för t.ex. stenskott.

Bilbälte

Bilbältet är den bästa livförsäkring man kan ha vid en olycka. Se därför till att de alltid fungerar perfekt. Bilar som kan flytta, eller sätta till, sittplatser får ofta anmärkning för att bilbältena inte fungerar.

När bilen krånglar är det en ständig källa till frustration,

Behöver ni hjälp med er bil så finns vi där för er – Däckstop GMG Motor AB, er  MECA Car Service verkstad i Linköping.

Källa: Fordonsbranschen

About the Author

Däckbloggens Michael
Däckbloggens Michael
Michael har arbetat med däck & fälgar i över 10 år och känner sig rätt bekväm med att tipsa om det mesta i fordonsbranschen.